Met het nieuwe seizoen dat op het punt van beginnen staat, vragen we de aandacht voor een belangrijke, aangescherpte richtlijn vanuit de KNVB.

Vanaf dit seizoen toont de scheidsrechter een gele kaart aan iedere speler die zich niet respectvol gedraagt of protesteert richting de scheidsrechter. Alleen aanvoerders mogen belangrijke beslissingen bespreken met scheidsrechters.

Belangrijkste uitgangspunt hierbij is dat communicatie tussen aanvoerder en scheidsrechter altijd respectvol is. De scheidsrechter kan tijdens de wedstrijd desgevraagd een toelichting op belangrijke beslissingen geven. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de scheidsrechter na iedere beslissing door de aanvoerder benaderd wordt. Het gaat om situaties die onduidelijk, ingewikkeld of wedstrijdbepalend zijn.